Vuosaaren liikennetunnelit

Vuosaaren sataman Porvarinlahden tietunnelien ja Labbackan rautatietunnelin suunnittelu yhdessä Finnmap Infra Oy:n kanssa.

Vuosaaren 1 600 metriä pitkä merenalainen tietunneli alittaa Porvarinlahden syvimmillään noin 25 metriä merenpinnan alapuolella. Vuosaaren tietunneli otettiin käyttöön vuonna 2007 ja se on tällä hetkellä Suomen kolmanneksi pisin tietunneli. Tunneli johtaa Vuosaaren sataman liikennevirrat Kehä III:n alkuun.

Labbackan 600 metriä pitkä rautatietunneli on osa 19 kilometriä pitkää Vuosaaren tavaraliikenteen satamarataa ja kulkee Labbackan Natura 2000 -alueen ali. Labbackan jälkeen rata ylittää Porvarinlahden.

Vuosaaren satama ja liikennejärjestelyt saivat vuonna 2008 Suomen Rakennusinsinöörien Liiton RIL-palkinnon, joka annetaan tunnustuksena kohteelle, jonka suunnittelussa ja toteutuksessa on osoitettu erinomaista rakennusalan osaamista.

Tilaaja
Tiehallinto / Vuoli projekti

Vastuut
Projektinjohto, kalliorakenne- ja rakennesuunnittelu

Tutustu myös

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos

Sweco Civil AB/SKB

Ruotsin Forsmarkiin on suunnitteilla maailman toinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos 500 m syvyyteen. Loppusijoituslaitoksen kapasiteetti tulee olemaan yli 6000 kuparikanisteria.

Tukholman metro – Blå linje till Nacka

Sweco Civil AB

Tukholman metron sinisen linjan laajennus Kungsträdgårdenista uusina pääteaseminaan Nacka ja Sockeplan. Sinisen linjan laajennuksen rakentaminen alkoi vuonna 2019 ja metron on tarkoitus kulkea Nackaan ja Sockeplaniin asti vuonna 2030.

Etelä-Hermannin kalliopysäköintilaitos

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT

Etelä-Hermannin pysäköintilaitos on rakennettu palvelemaan alueen asuinrakennuksia ja liikekiinteistöjä. Pysäköintilaitoksen suunnittelussa on huomioitu maanpäällisten sisäänkäyntien maastouttaminen osaksi kaupunkirakennetta.

Kiinnostuitko?

Kysy lisää Ville Annilalta soittamalla numeroon +358 40 457 1365 tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen ville.annila@rockplan.fi.