Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos

Maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos rakentuu Olkiluotoon Eurajoelle. Käytetty ydinpolttoaine pakataan kuparikapseleihin, jotka suojaavat polttoainetta mekaaniselta rasitukselta jopa 100 000 vuotta.

Loppusijoitustilat louhitaan 400 metrin syvyyteen Olkiluodon peruskallioon ja loppusijoituskapselit sijoitetaan loppusijoitustunneleihin porattaviin reikiin. Vakaa kallioperä tarjoaa ydinpolttoaineelle lähes muuttumattomat olosuhteet ja suojaa maanpäällisiltä lämpötilan vaihteluilta.

Louhintatyöt aloitettiin vuonna 2016 ja ydinjätteen loppusijoitus on tarkoitus aloittaa 2020-luvulla.

Miltä näyttää 430 metrin syvyydessä? Katso täältä!

Tilaaja
Posiva Oy

Vastuut
Pääsuunnittelu, arkkitehti-, kalliorakenne-, rakennesuunnittelu sekä tietomallinnus

Tutustu myös

Tukholman metro – Blå linje till Nacka

Sweco Civil AB

Tukholman metron sinisen linjan laajennus Kungsträdgårdenista uusina pääteaseminaan Nacka ja Sockeplan. Sinisen linjan laajennuksen rakentaminen alkoi vuonna 2019 ja metron on tarkoitus kulkea Nackaan ja Sockeplaniin asti vuonna 2030.

Etelä-Hermannin kalliopysäköintilaitos

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT

Etelä-Hermannin pysäköintilaitos on rakennettu palvelemaan alueen asuinrakennuksia ja liikekiinteistöjä. Pysäköintilaitoksen suunnittelussa on huomioitu maanpäällisten sisäänkäyntien maastouttaminen osaksi kaupunkirakennetta.

Vuosaaren liikennetunnelit

Tiehallinto / Vuoli projekti

Vuosaaren sataman Porvarinlahden tietunnelien ja Labbackan rautatietunnelin suunnittelu yhdessä Finnmap Infra Oy:n kanssa.

Kiinnostuitko?

Kysy lisää Jorma Autiolta soittamalla numeroon +358 40 516 0190 tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen jorma.autio@rockplan.fi