Paloheinäntunneli

Paloheinäntunneli on Helsingin keskuspuiston alittava yli kilometrin pituinen liikennetunneli. Sen sijaan, että uusi bussilinja olisi kulkenut keskuspuiston läpi, päätettiin se viedä tunneliin keskuspuiston alle, jotta puisto voitaisiin säilyttää virkistyskäytössä. Tällä hetkellä tunneli on ainoastaan julkisen bussiliikenteen käytössä, mutta sen suunnittelussa on otettu huomioon myös mahdollinen tuleva raitiovaunuliikenne. Tunnelia käyttävä runkolinja 560 palvelee matkustajia välillä Vuosaari–Myyrmäki .

Paloheinäntunneli valmistui vuonna 2015 ja se alitti budjetin yli 6 miljoonalla eurolla. Säästö syntyi, kun suunnitelmia yksinkertaistettiin ja kaksiputkisen tunnelin sijaan rakennettiin yksiputkinen tunneli. Tunnelin rakentamisesta syntynyt louhe käytetiin alueella Paloheinän ulkoilualueen kunnostamiseen sekä Kuninkaantammen maanrakennukseen.

Tilaaja
HKR-Rakennuttaja

Vastuut
Pääsuunnittelu, arkkitehti-, kalliorakenne- sekä rakennesuunnittelu

Tutustu myös

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos

Sweco Civil AB/SKB

Ruotsin Forsmarkiin on suunnitteilla maailman toinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos 500 m syvyyteen. Loppusijoituslaitoksen kapasiteetti tulee olemaan yli 6000 kuparikanisteria.

Tukholman metro – Blå linje till Nacka

Sweco Civil AB

Tukholman metron sinisen linjan laajennus Kungsträdgårdenista uusina pääteaseminaan Nacka ja Sockeplan. Sinisen linjan laajennuksen rakentaminen alkoi vuonna 2019 ja metron on tarkoitus kulkea Nackaan ja Sockeplaniin asti vuonna 2030.

Etelä-Hermannin kalliopysäköintilaitos

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT

Etelä-Hermannin pysäköintilaitos on rakennettu palvelemaan alueen asuinrakennuksia ja liikekiinteistöjä. Pysäköintilaitoksen suunnittelussa on huomioitu maanpäällisten sisäänkäyntien maastouttaminen osaksi kaupunkirakennetta.

Kiinnostuitko?

Kysy lisää Ville Annilalta soittamalla numeroon +358 40 457 1365 tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen ville.annila@rockplan.fi.