Ympäristöpalvelut

Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunnelit

Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunnelit koostuvat puhdistamolle vievästä tulotunnelista sekä puhdistamolta pois vievästä purkutunnelista. Tulo- ja purkutunneleita sekä niihin liittyviä ajotunneleita louhitaan yhteensä noin 20 kilometriä.

Tunneleiden lisäksi urakkaan kuuluvat turvallisuuden kannalta olennaiset huolto- ja varapoistumiskuilut, kallion sisään rakennettava Suomenojan vauhditus- ja tyhjennyspumppaamo maanpäällisine kuilurakennuksineen sekä haastava liittyminen olemassa olevaan meripurkutunneliin. Meripurkutunneli ohjaa puhdistetut jätevedet 15 kilometrin päähän merelle.

Rockplan oli mukana myös yleissuunnitteluvaiheessa, kun uudelle jätevedenpuhdistamolle etsittiin Espoosta sopivaa sijoituskohdetta. Tarkastelussa oli viisi vaihtoehtoista sijoituskohdetta.

Urakoiden on arvioitu valmistuvan kesällä 2021. Vuonna 2022 uusi Blominmäen jätevedenpuhdistamo käsittelee 400 000 asukkaan jätevedet Espoon, Kirkkonummen, Siuntion ja Länsi-Vantaan alueilta.

Sulkavuoren keskuspuhdistamo

Sulkavuoren keskuspuhdistamon rakentaminen aloitettiin vuonna 2018 ja se on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuonna 2024. Sulkavuoren keskuspuhdistamo louhitaan kallioon, jotta puhdistamon käytölle voidaan luoda vakio-olosuhteet, jolloin puhdistusprosessit eivät häiriinny tai hidastu säävaihteluiden vuoksi.  

Suunniteltu keskuspuhdistamo hyödyntää uusimpia puhdistustekniikoita, jotta vesistöön kohdistuva vesistökuormitus voidaan pitää mahdollisimman pienenä. Aktiivilieteprosessia täydennetään hiekkasuodatuksella ja UV-desinfioinnilla. Puhdistetut jätevedet johdetaan kalliotunnelin ja purkuputken avulla Pyhäjärveen.

Sulkavuoren keskuspuhdistamon louhinnan etenemistä voi seurata Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:n kehittämän ympäristönseurantajärjestelmä EMO:n (Environmental Monitoring Online) kautta.

Sulkavuoren keskuspuhdistamon suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota sen mahdolliseen laajentamiseen tulevaisuudessa.

Länsimetro

Länsimetro-hanke on ollut yksi viime vuosien kenties puhutuimmista pääkaupunkiseudun hankkeista. 21 kilometrin mittaisesta ja 13 uutta asemaa sisältävästä Länsimetrosta on riittänyt töitä monille suunnittelutoimistoille.

Vuonna 2017 käyttöön otetun ensimmäisen vaiheen Ruoholahti–Matinkylä-osuuden kalliorakenteen pääsuunnittelusta (PS-KAT) vastasi Rockplanin Juha Salmelainen. Ruoholahti–Keilaniemi-osuuden kalliorakennesuunnittelusta vastasi konsulttiyhteenliittymä FKW, jonka muodostavat Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd ja WSP Finland Oy.

Länsimetron toisessa vaiheessa, osuudella Matinkylä–Kivenlahti, Rockplan on osa konsulttiryhmä Sigmaa ja vastaa omalta osaltaan Kivenlahden metroaseman kalliorakennesuunnittelusta sekä Kaitaan rakennesuunnittelusta. Konsulttiryhmä Sigman muodostavat Finnmap Infra Oy, Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd, WSP Finland Oy, Sipti Oy ja Saanio & Riekkola Oy. Toisen vaiheen liikennöinnin on suunniteltu alkavan 2023.