Kalliorakennesuunnittelu

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos

Maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos rakentuu Olkiluotoon Eurajoelle. Käytetty ydinpolttoaine pakataan kuparikapseleihin, jotka suojaavat polttoainetta mekaaniselta rasitukselta jopa 100 000 vuotta.

Loppusijoitustilat louhitaan 400 metrin syvyyteen Olkiluodon peruskallioon ja loppusijoituskapselit sijoitetaan loppusijoitustunneleihin porattaviin reikiin. Vakaa kallioperä tarjoaa ydinpolttoaineelle lähes muuttumattomat olosuhteet ja suojaa maanpäällisiltä lämpötilan vaihteluilta.

Louhintatyöt aloitettiin vuonna 2016 ja ydinjätteen loppusijoitus on tarkoitus aloittaa 2020-luvulla.

Miltä näyttää 430 metrin syvyydessä? Katso täältä!

Tampereen seudun keskuspuhdistamo

Tampereen seudun keskuspuhdistamon rakentaminen aloitettiin vuonna 2018 ja se on suunniteltu otettavaksi käyttöön vuonna 2024. Tampereen seudun keskuspuhdistamo louhitaan kallioon, jotta puhdistamon käytölle voidaan luoda vakio-olosuhteet, jolloin puhdistusprosessit eivät häiriinny tai hidastu säävaihteluiden vuoksi.  

Suunniteltu keskuspuhdistamo hyödyntää uusimpia puhdistustekniikoita, jotta vesistöön kohdistuva vesistökuormitus voidaan pitää mahdollisimman pienenä. Aktiivilieteprosessia täydennetään hiekkasuodatuksella ja UV-desinfioinnilla. Puhdistetut jätevedet johdetaan kalliotunnelin ja purkuputken avulla Pyhäjärveen.

Tampereen seudun keskuspuhdistamon louhinnan etenemistä voi seurata Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:n kehittämän ympäristönseurantajärjestelmä EMO:n (Environmental Monitoring Online) kautta.

Tampereen seudun keskuspuhdistamon suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota sen mahdolliseen laajentamiseen tulevaisuudessa.

Länsimetro

Länsimetro-hanke on ollut yksi viime vuosien kenties puhutuimmista pääkaupunkiseudun hankkeista. 21 kilometrin mittaisesta ja 13 uutta asemaa sisältävästä Länsimetrosta on riittänyt töitä monille suunnittelutoimistoille.

Vuonna 2017 käyttöön otetun ensimmäisen vaiheen Ruoholahti–Matinkylä-osuuden kalliorakenteen pääsuunnittelusta (PS-KAT) vastasi Rockplanin Juha Salmelainen. Ruoholahti–Keilaniemi-osuuden kalliorakennesuunnittelusta vastasi konsulttiyhteenliittymä FKW, jonka muodostavat Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd ja WSP Finland Oy.

Länsimetron toisessa vaiheessa, osuudella Matinkylä–Kivenlahti, Rockplan on osa konsulttiryhmä Sigmaa ja vastaa omalta osaltaan Kivenlahden metroaseman kalliorakennesuunnittelusta sekä Kaitaan rakennesuunnittelusta. Konsulttiryhmä Sigman muodostavat Finnmap Infra Oy, Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd, WSP Finland Oy, Sipti Oy ja Saanio & Riekkola Oy. Toisen vaiheen liikennöinnin on suunniteltu alkavan 2023.

Sipoon monitoimihalli ja väestönsuoja

Sipoon 1 200 neliömetrin kokoinen monitoimihalli ja väestönsuoja suunniteltiin mahdollisimman avaraksi ja käyttömahdollisuuksiltaan monipuoliseksi ja miellyttäväksi. Monitoimihalli louhitiin aivan Nikkilän keskustaan noin 28 metrin syvyyteen. Monitoimihalli muuntautuu tarvittaessa 1 800 suojapaikan väestönsuojaksi.

Arkikäytössä liikuntahalli voidaan jakaa neljään osaan, joista yksi voidaan eristää äänieristetyllä väliverholla. Päivisin tilat ovat pääosin koulujen käytössä, mutta hallin koko riittää myös salibandyn ja käsipallon virallisiin otteluihin. Katsomossa on tilaa 250 henkilölle.

Monitoimihallin yhteydessä on myös kokoushuoneita, kahvio ja kuntosali.